PENGENALAN PRODUK

Pengenalan Produk

Projek PIM (Peta Interaktif Malaysia) ialah produk inovasi yang dihasilkan oleh kumpulan Innovator yang terdiri daripada Mohd Syah Ryzan Bin Abdullah, Muhammad Hafiz Bin Mohamad dan Nur Athirah Binti Mohamad Rosdi. Produk ini dihasilkan untuk melengkapkan keperluan kursus SJHK3052 (Inovasi Digital) bagi Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan major Sejarah. 


Matlamat Projek

1.    Penggunaan hasil inovasi tidak terhad kepada proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Sejarah sahaja
·      Hasil inovasi ini boleh digunakan oleh semua individu,  tidak semestinya oleh guru Sejarah sahaja.
·   Projek dihasilkan berdasarkan kepentingan DSKP Sejarah Tahun 6 tetapi turut merangkumi aspek lain yang lebih meluas bagi mendedahkan setiap individu mengenai negeri-negeri di Malaysia.
     2. Penggunaan unsur TMK
·    Perisian atas talian seperti Aurasma dan QR Code diaplikasikan dalam inovasi ini seiring dengan hasrat kerajaan supaya guru menggunakan kaedah pengajaran yang terkini.
·    Dengan meletakkan soalan kuiz serta penerangan dalam QR Code, secara tidak langsung penjimatan terhadap kos percetakan dapat dibuat.
3. Rangsangan deria
·         Warna-warni
·         Kepelbagaian aktiviti
·         Penggunaan interaktif maya dalam pembinaan peta
4. Kaedah bermain.
·         Guru boleh mengadakan pertandingan antara kumpulan murid di dalam kelas.
·         Murid akan lebih tertarik untuk mengikuti topik pembelajaran guru.
5. Menonjolkan keunikan setiap negeri
·         Bendera negeri
·         Tokoh
·         Keistimewaan - identiti/ tempat bersejarah
·         Kerajaan Melayu Awal
6. Memupuk perasaan cinta akan Malaysia

Jenis Peralatan dan Sumber yang diperlukan
·         Mounting board
·         Kertas Warna
·         Peta Malaysia
·         Buku Teks Sejarah Tahun 6
·         DSKP Sejarah Tahun 6
·         Perisian :
- Aurasma
- Kahoot!
- Metaverse
- QR Code



Kerelevanan Fungsi Hasil Projek dengan Keperluan Kurikulum Subjek Sejarah

Projek inovasi ini dihasilkan berdasarkan tiga tunjang utama dalam Dokumen Standard Kurikulum Pentaksiran Sejarah Tahun 6 iaitu standard kandungan, elemen kewarganegaraan dan nilai sivik (Rujuk Rajah 1).


Rajah 1: Tiga Tunjang Utama Penghasilan Projek Inovasi Berdasarkan DSKP Sejarah